Arkib

Archive for Disember 2011

Akan DiPulau Jika Mahu Tubuh Cawangan

Disember 31, 2011 Tinggalkan komen

image

PONTIAN – PAS Dun Benut menyelar sikap seorang pemimpin UMNO tempatan yang bertindak mengancam untuk memulau aktiviti kemasyarakatan yang melibatkan ketua PAS cawangan (penaja) Kampung Parit Tengah Benut, Sdr. Abd. Latiff.

Menurut Setiausahanya, Sdr. Zainubzabha Baharom, tindakan pemimpin itu disifatkannya sebagai ‘orang yang takut dengan bayang-bayang sendiri’ dan hal ini boleh menimbulkan perpecahan dikalangan masyarakat.

Malah, beliau mempersoalkan dimanakah kewajarannya bertindak sedemikian dan ini menggambarkan yang mereka tidak boleh menerima hakikat bahawa sokongan rakyat terhadap UMNO Pontian sudah mula terhakis sedikit demi sedikit.

”Dimana sikap gentleman mereka? Apa yang membanggakan, Jawatankuasa cawangan yang baru itu tidak mempedulikan ugutan tersebut malah bertekad untuk teruskan perjuangan kerana UMNO sudah tidak relevan sekarang,” ujarnya ketika dihubungi Mtd-benut.blogspot.com semalam.

Beliau mengulas hal ini, berkenaan majlis pelancaran penubuhan PAS Cawangan Parit Tengah, Unit Peti Undi (UPU) Simpang Jawa dan penyerahan borang PAS oleh Sdr. Abd. Latif bersama 30 orang yang lain kepada Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen PAS Kuala Selangor dekat sini, Jumaat lepas.

Hadir sama, Hj. Raden Sarobo Pono, Yang Dipertua PAS Pontian, Ustaz Mohd. Faizul Hakim Ahmad, Ketua Dewan Pemuda PAS Pontian.

Sementara itu, beliau menambah lagi dengan katanya selepas Pilihan raya (PRU) ke-12, sokongan rakyat kepada Pakatan Rakyat (PR) khususnya PAS di Pontian telahpun meningkat.

Hal ini, kerana ada tiga cawangan lain telah ditubuhkan dakwanya turut menerima nasib yang sama berikutan pelbagai provokasi dan tuduhan yang dilemparkan pada awal-awal penubuhannya.

”Cawangan pertama di Kampung Jelutong. Kedua, di Parit Betak dan ketiga, di Kampung Permatang Duku serta satu Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) dan manakala satu lagi dalam proses (penubuhan) di perkampungan orang Asli.

”Di (cawangan) Kampung Jelutong awalnya ada tuduhan mengatakan nak tubuh ajaran sesat. Setelah dua kali ceramah diadakan, tuduhan itu senyap. Masyarakat mula sedar dan faham dengan kehadiran PAS.

”Di (cawangan) Pt. Betak dan Kampung Permatang Duku, sedikit kecoh dengan kehadiran Ir Nizar (ada pihak tidak bertanggung jawab) buat sepandok provokasi.

”Ini semua kerana kebimbangan mereka telah berada pada tahap maksimum,” ujarnya lagi.

Advertisements
Kategori:Uncategorized Tag:

HOSPITAL Pontian Perlu Dinaik Taraf : Ahmad Maslan Dikecam

Disember 31, 2011 Tinggalkan komen

image

PONTIAN – Blogger Cucu Mat Kilau atau nama sebenarnya Mohd. Shukri Ramli mengecam tindakan Datuk Ahmad Maslan, Ahli Parlimen Pontian yang membuat pelbagai kenyataan tentang kejayaan UMNO-Barisan Nasional membangunkan negara ini sebaliknya di kawasannya sendiri diibaratkan ‘jauh panggang dari api’.

Hal ini, katanya berikutan kegagalan Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri itu yang dakwanya kurangĀ  peka kepada keperluan masyarakat di Pontian yang berkehendakkan supaya Hospital di daerah itu dinaikkan taraf.

Jelasnya lagi, Hospital Pontian yang telah dibina sejak seratus tahun lalu dakwanya masih berkeadaan biasa tanpa banyak perubahan yang boleh dibanggakan.

”Saya syoknya (seronok) berada di Pontian sebab ada menteri jaga Felda. Dia jaja ke sana sini. Makin kempen, makin peneroka tolak Felda. Rupa-rupanya orang sudah tak percaya.

”Akhirnya ramai yang protes. Di Bera ramai pemimpin UMNO kata, baik ikut PAS.

”Saya sedih di Pontian. Bila tengok Ahmad Maslan berceramah hebat. Pergi Hospital Pontian ! sampai hari ini macam itu aje. Dari tahun 1917 hingga sekarang dah dekat 100 tahun hidup (beroperasi). Dia cakap kat Felda di Bera, ada bangunan canggih.

”Takkanlah tak nampak (keadaan) Hospital (Pontian). Bagi saya Ahmad Maslan tak nampak di Kawasan sendiri. Rakyat Pontian nak buat perubahan. Hospital kena naik taraf. Ini isu di kawasan ini.” tegas beliau lagi dengan merujuk kepada Ketua Penerangan UMNO Malaysia.

Sementara itu, bekas calon PKR DUN Kemanyan di Parlimen Bera itu turut menegaskan bahawa jentera penerangan parti di setiap peringkat harus digerakkan semaksimum yang mungkin.

Dengan mewujudkan satu blog di setiap cawangan katanya mempunyai kelebihannya tersendiri dan hasil penulisan itu perlu diedar ke seluruh pelusuk kampung supaya masyarakat memiliki maklumat yang tepat dan benar.

”Peranan Blogger penting. Tapi macam mana nak sebarkan. Pertama, jangan lupa buat blog satu cawangan satu blog.

”Kedua, mesti print. Tapi mesti disebarkan di Masjid-masjid. Berita-berita panas,” katanya lagi sebagai bekas calon yang kalah dalam pilihan raya kerana majoriti pengundinya adalah dikalangan orang Asli.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapannya pada majlis ceramah di Unit Peti Undi (UPU) Parit Betak, Benut, dekat sini, baru-baru ini.

Kategori:Uncategorized Tag:

BERPOLITIK Medan Untuk Cari Redha Allah

Disember 30, 2011 Tinggalkan komen

image

PONTIAN – Gelanggang politik merupakan medan untuk mencari keredhaan Allah SWT kerana ia dilihat sebagai satu juzuk di dalam Islam, kata Dr Dzulkefly Ahmad, Ahli Parlimen PAS Kuala Selangor.

Oleh yang demikian, PAS terangnya bukan hanya dilihat sebagai badan politik atau pun dakwah semata-mata.

Gabungan dari elemen itu katanya, telah menjadikan Jemaah Islam seperti PAS mengambil pendekatan berpolitik sebagai penampan bagi mendokongi matlamat perjuangan Islam.

”Dalam siasah ada perhitungan kami. Kita amal siasah dan dakwah. Dalam dakwah punya perhitungan dakwah, begitu juga politik.

”Tindakan Nabi SAW ambil perhitungan ini. Satu ketika Nabi SAW marah kepada kaum Munafiq yang menghalang pergi perang.

”Sabdanya yang bermaksud, ‘kalau Aku tak takut orang akan kata Muhammad yang bunuh kawannya lalu aku pancung leher-lehernya’,- sebab ada hitung baik dan kesan buruk. (perhitungan) Maslahah (baik) dengan mafsadah (buruk). Ini sunnah Nabi SAW,” ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian dalam satu ceramah umum di Pekan Parit Betak, Benut, dekat sini, baru-baru ini.

Mengulas lanjut berhubung kerjasama politik yang diamalkan PAS, beliau bagaimanapun berkata, hari ini kaum bukan Islam sama terpanggil untuk bangkit menyokong gagasan tersebut.

Katanya lagi, kebanyakan gerakan Islam yang berada di Timur Tengah dipercayai turut mengambil pendekatan yang sama sehingga berjaya menghasilkan sokongan yang luar biasa daripada pelbagai agama dan kaum di negara masing-masing.

”Seperti Nabi SAW sebut pada 16 tahun umurnya. Satu perjanjian Quraisy termeterai untuk bela golongan tertindas. Haflul fudhul. Untuk tegak keadilan tolak zalim.

”Kalaulah diundangnya, aku akan terima perjanjian itu-maksud sabda Nabi SAW.

”Pengalaman baru gerakan Islam (massa). Parti Nadwah di Syria, Ikhwanul Muslimin Mesir dan Marocco. Bawa pendekatan baru (tahaluf siasi atau kerjasama politik), tampilkan Islam. Agama dan pemerintahan untuk menangi semua kaum dan agama (sebab) Islam (bawa) rahmat ke seluruh alam,” tegas beliau lagi.

Sementara itu, beliau menambah lagi dengan katanya UMNO telah menyerang PAS dengan membawa isu negara Islam kerana sekutunya MCA boleh mengambil peranan menanam dakyah dengan harapan boleh menimbulkan kebimbangan kepada orang bukan Islam.

Sebaliknya, apabila PAS membawa konsep Negara Berkebajikan, parti yang berfahaman kebangsaan seperti UMNO itu pula cuba sedaya upaya mengalihkan isu kerana bimbang sokongan tidak lagi berpihak kepada mereka.

Beliau berkata, konsep Negara Berkebajikan mempunyai makna dan pemahaman tersendiri. Manakala Negara Kebajikan pula suatu perkara yang berbeza.

”Kenapa Negara Berkebajikan bukan Negara Kebajikan? Pertama, ada sistem dan pemahaman.

”Ini orang takut. Maksudnya memang punya sandaran daripada ulamak-ulamak besar ‘baldatun tayyibatun wa rabbul ghafur.

”Negara Berkebajikan berkonsep inklusif. Satu pendekatan wasatiyyah atau kesederhanaan.

”Ini yang PAS cuba bawa. Bukan cakap Negara Berkebajikan dengan imbuhan dan subsidi,” tegasnya lagi.

Kategori:Uncategorized Tag:

Jom Naik Ke Sekolah 2012

Disember 29, 2011 Tinggalkan komen

image

PONTIAN – Bagi meringankan bebanan keluarga yang tidak berkemampuan disaat menjelangnya sesi persekolahan 2012 maka PAS Kawasan Pontian di bawah Lajnah Kebajikannya telah mengadakan program Jom Naik Ke Sekolah 2012.

Menurut ketuanya, Sdr. Samsudin Jaafar berkata pelbagai cara telah dilakukan oleh pihaknya bagi membantu golongan yang dhaif tanpa mengira aliran fahaman politik sebelum ini.

Program ini, ujarnya adalah antara usaha yang berterusan bagi memperkenalkan PAS di mata masyarakat dan memberi peluang kepada orang ramai beramah mesra dengan kepimpinan parti itu di peringkat Pontian.

”Tujuan kami (PAS Pontian) untuk bantu keluarga yang kurang berkemampuan dan ingin perkenalkan PAS kepada masyarakat,” ujarnya ketika dihubungi Mtd-benut.blogspot.com semalam.

Tinjauan mendapati, program yang melibatkan sebahagian daripada anak-anak yatim kawasan Pontian itu, turut diberi nama Majlis Meraikan Anak-anak Yatim Lepasan UPSR telah diadakan dalam satu majlis yang penuh ceria di perkarangan Pusat Membeli Belah PasarayaKu cawangan Pontian, dekat sini, pertengahan bulan ini.

Difahamkan, kira-kira 94 orang anak yatim yang diraikan itu adalah terdiri daripada kalangan murid sekolah rendah iaitu 68 orang manakala bagi lepasan UPSR pula 26 orang.

Sumbangan cenderahati, kupon RM50 setiap orang dan membuka akaun secara percuma bernilai RM10 telah disumbangkan oleh PAS Kawasan, PasarayaKu dan Bank Islam Malaysia Berhad cawangan Pontian.

Majlis yang bermula pada pukul 9.00 pagi itu, turut dihadiri Ustaz Atan Gombang, Pengelola Pusat Aduan Rakyat (PAR) Zon Benut. Majlis berakhir jam 1.00 tengah hari.

Kategori:Uncategorized Tag:

Bina Semula Papan Tanda : Simbolik Kepada Angkara Khianat

Disember 28, 2011 Tinggalkan komen

PONTIAN – PAS Dun Benut mengambil pendekatan pro aktif dengan tidak melatah berikutan papan tanda pada salah sebuah cawangan PAS di Kampung Permatang Duku, Benut telah disabotaj pihak tertentu beberapa bulan lalu, kata Sdr. Saiful Amri A. Suloh, Ketua Penerangan Dewan Pemuda PAS Kawasan Pontian.

Sebaliknya, sebagai sebuah parti yang berpengalaman menghadapi provokasi pihak lawan ujarnya ternyata tidak memberi kesan sedikitpun dengan permainan kotor dan tindakan tidak bertamadun seperti itu.

Malah, pihaknya bersama ahli cawangan lain telah membinanya semula dan telah didirikan bersebelahan papan tanda yang telah disabotaj dengan harapan orang yang lalu lalang di kawasan tersebut boleh menilai baik dan buruk daripada perbuatan sebegitu.

“Singboard Pas Cawangan yang baru dinaikkan semalam. Singboard di bawah telah dicat oleh pihak yang tidak bertanggungjawab. Semua politik budaya mafia mereka telah buat di Parlimen Pontian langsung tiada (beri) kesan kepada kami. Kami (akan) terus fokus (kerja-kerja) bagi menumbangkan kezaliman BN,” terangnya dalam satu kenyataan semalam.

Menurutnya lagi, perbuatan khianat itu dipercayai dilakukan sebagai tindakan balas terhadap PAS yang berjaya menubuhkan dua buah cawangan baru iaitu di Kampung Permatang Duku dan Parit Betak pada awal bulan ogos yang lalu.

Tambahan pula dengan kehadiran Ir. Nizar Jamaluddin, mantan Menteri Besar Perak beberapa bulan dari penubuhan rasmi cawangan itu semakin memberi tamparan hebat menyebabkan pihak tersebut menjadi gelabah sehingga mencetuskan perbuatan yang tidak sepatutnya berlaku dalam negara ini.

“Waktu Ir. Nizar datang, sekali lagi mereka buat sabotaj dengan gantung kain rentang provoke supaya majlis tersebut tidak mendapat sambutan,” katanya lagi.

Untuk rekod, Kampung Permatang Duku adalah pemenang Kampung Tercantik peringkat kebangsaan dan menjadi kebanggaan kepada Timbalan Menteri Di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Ahmad Maslan selaku Ketua Penerangan UMNO Malaysia.

Semalam, acara mendirikan papan tanda baru telah dilakukan dengan dihadiri Hj. Ahmadi Arjoh, Ketua Cawangan PAS Kampung Permatang Duku, Sdr. Mohd. Rosdi Mohd. Noh, Ketua Pemuda PAS Cawangan Kampung Permatang Duku dan sebahagian besar ahli cawangan tersebut.

Kategori:Uncategorized Tag:

Pemimpin Yang Takabur Dan Menyeleweng Dikecam

Disember 27, 2011 Tinggalkan komen

image

PARIT RAJA – Selebriti terkenal, Bob Lokman mengecam perbuatan kebanyakan para pemimpin negara ini yang disifatkannya ‘takabur’ dan ‘menyeleweng’ dengan tidak mengendahkan amaran Allah SWT.

Beliau menambah lagi dengan menasihati golongan itu agar tidak mempermainkan Islam seperti mendoktrinkan dalam minda masyarakat satu fahaman yang cuba memperkecilkan kekuasaan Pencipta mereka.

”Islam jaga bangsa. (sebab) yang mulia (bangsa) kerana agama. Jangan (tanam fahaman) kata, kalau kerajaan BN (UMNO-Barisan Nasional) tak ada hari ini, tak ada kita. Jangan berlagak. Kita dipimpin orang yang bertakabur,

”(kenapa) Tak ada (kalangan pemimpin) yang (ber)kata, ekonomi jatuh kerana peringatan Allah. Sebab ramai Menteri yang makan rasuah. Oleh itu, marilah kita solat taubat di Parlimen,” ujarnya bernada sinikal sambil disambut gelak ketawa para hadirin.

Selain itu, beliau turut menyelar tindakan seorang Menteri Kabinet yang tidak menggunakan peluang berkuasa untuk memperbaiki diri dan negara sebaliknya mengambil kesempatan dengan menyalahgunakan kuasa bagi perkara yang lain.

”Lembu duduk dalam kondo tanda kiamat. Pelik! Nasib baik lembu tak pakai kondom.

”Menteri kata, itu urusan suami. Dia Menteri yang jaga keluarga, hal keluargapun tak tahu, macam mana buat kerja,” tegas beliau lagi

Dalam perkembangan berkaitan, beliau berkata PAS adalah pilihan utamanya setelah bersara dari bidang lakonan berbanding UMNO kerana parti itu memperjuangkan iman dan akidah.

Perkara itu berlaku, katanya kerana persekitaran yang ada hari ini menggalakkan manusia lupa kepada Allah SWT kerana sibuk dengan kehendak dunia.

Justeru, dengan penggabungannya kepada gerakan Islam seperti PAS ini, telah mendorongnya untukĀ  memperbaiki diri dengan harapan boleh menyelamatkan keluarga dan masyarakat daripada mendapat kemurkaan Allah SWT.

”PAS perjuangkan iman-akidah. Dalam perlembagaan (parti, letak Islam paling tinggi), itupun niat dalam hati untuk apa berjuang? Masuk (PAS) kerana Allah. Bukan seseorang.

”Sepuluh bulan (sertai PAS) memang ada cacat. Keluar (PAS) tak sekali, apa lagi bersuara (kenyataan yang bercanggah) di luar kandang. (perbuatan) Ini sudah terasing dengan kumpulan yang ada,” ujarnya lagi.

Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucapannya pada majlis ceramah di perkarangan Dataran Parit Daun, Parit Raja, Parlimen Sri Gading, dekat sini, semalam.

Hadir sama Hj. Hashim Jusoh, Yang Dipertua PAS Kawasan Sri Gading.

Kategori:Uncategorized Tag:

DPPK Pontian Tawan Pulau Pisang

Disember 26, 2011 Tinggalkan komen

image

Pontian – Pulau Pisang yang berada di perairan Selat Melaka berhampiran Pontian telah berjaya ditawan oleh ahli Dewan Pemuda PAS Kawasan Pontian menerusi program REHLAH PEMUDA Ke Pulau itu.

Menurut ketuanya, Ustaz Mohd. Faizul Hakim Ahmad berkata program ini merupakan kemuncak kepada aktiviti untuk tahun 2011 selain bertujuan mengeratkan ukhuwwah sesama sendiri ia turut memotivasikan para ahlinya bagi mendepani cabaran semasa.

”Antara cabaran yang kami hadapi seperti dalam perjalanan ke pulau tiba-tiba enjin bot menghadapi masalah. Gear tak boleh nak undur ke belakang.

”Kami terpaksa menghadapi detik cemas. Di situlah kami letakkan pergantungan kepada Allah 100%.

”Cabaran lain seperti tidur ditemani berjuta unggas. Pakai ubatpun tak jalan (mujarab). Ini memang menguji kesabaran,” ujarnya lagi.

Beliau berkata program susulan akan dilakukannya sejurus menyelesaikan misi pertama ini dengan perancangan yang lebih teratur lagi.

Selain aktiviti fizikal seperti memancing katanya pengisian kerohanian perlu dilakukan kerana sudah menjadi tanggung jawab buat pemuda PAS memiliki ketahanan dari dua aspek tersebut.

”Cabaran memang besar. Selain hujan turun mencurah-curah. Ada dikalangan kami mendapat luka-luka kecil. Insya-Allah di masa akan datang, program ini akan diimbangi dengan pengisian tarbiyyah ruhiyyah,” jelasnya lagi.

Mtd-benut.blogspot.com difahamkan, para peserta program rata-ratanya mempamerkan kegembiraan setelah berada di Pulau yang tidak berpenguni itu selama satu hari dua malam telah mengalami seribu satu pengalaman baru buat mereka.

Bagi Abdul Kadir Abdul Wahab, Pengerusi Pilihan raya, Dewan Pemuda PAS Pontian berkata sewaktu bertolak dari jeti nelayan di Kampung Parit Sayang, Benut, mereka menempuhi perjalanan selama 5 jam dengan menikmati pemandangan lautan yang amat luas telah memberi keinsafan bahawa Allah itu Maha Besar.

”Gembira ada, cemaspun ada. Bertolak dari pukul 10.00 pagi sampai sana 3.00 petang. Tengok kanan kiri laut,” ujarnya ketika ditemu bual Mtd-benut.blogspot.com.

Kategori:Uncategorized Tag: